Ustawa z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw, wdrażająca raportowanie ESG do polskiego prawa została ogłoszona w Dzienniku Ustaw (Dz. U. z 2024 poz. 1863).
Większość zapisów powyższej ustawy wchodzi w życie 1 stycznia 2025 r., ale są wyjątki:
Wejście w życie przepisów wdrażających unijną dyrektywę CSRD powoduje, że polskie przedsiębiorstwa będą musiały rozszerzyć swoje raporty niefinansowe m.in. o dane środowiskowe, takie jak wielkość śladu węglowego.
Dyrektywa CSRD jest odpowiedzią Unii Europejskiej na potrzebę zwiększenia przejrzystości oraz odpowiedzialności przedsiębiorstw w zakresie ich wpływu na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę. Zgodnie z ww. ustawą, coraz więcej podmiotów będzie musiało raportować swoje dane związane ze zrównoważonym rozwojem. Raportowanie będzie musiało być przeprowadzane wg określonych standardów sprawozdawczości (ESRS), co umożliwi porównywanie danych na poziomie europejskim.
Jedną z głównych zmian wprowadzonych przez dyrektywę CSRD jest znaczne rozszerzenie grupy firm zobowiązanych do raportowania. Według szacunków, w najbliższych latach bezpośrednio i pośrednio obowiązek ten obejmie nawet kilkanaście tysięcy podmiotów w Polsce. Wcześniejsze regulacje (dyrektywa NFRD) dotyczyły głównie dużych jednostek interesu publicznego, np. spółek giełdowych. Nowe regulacje obejmą również małe i średnie przedsiębiorstwa notowane na giełdzie oraz duże jednostki.
Oznacza to, że także mniejsze przedsiębiorstwa będą musiały wprowadzić kompleksowe systemy do monitorowania i raportowania swojego wpływu na środowisko.
Wymagania ustawy wdrażającej ESG do polskiego prawa, które będą miały bezpośredni wpływ na firmy działające w Polsce:
Przedsiębiorstwa, które nie dostosują się do wymogów ustawy wdrażającej dyrektywę CSRD, mogą napotkać poważne sankcje, w tym kary finansowe oraz utratę zaufania inwestorów i klientów. W dzisiejszym świecie, w którym zrównoważony rozwój staje się jednym z kluczowych kryteriów oceny działalności, brak transparentności w raportowaniu śladu węglowego może wpłynąć na konkurencyjność organizacji na rynku.
Dostosowanie się do wymogów ustawy wdrażającej dyrektywę CSRD to duże wyzwanie, zwłaszcza dla firm, które dopiero zaczynają swoją drogę do zrównoważonego rozwoju. Atmoterm oferuje kompleksowe rozwiązania informatyczne, które wspierają organizacje w zarządzaniu śladem węglowym, monitorowaniu emisji oraz przygotowywaniu sprawozdań ESG, zgodnych z europejskimi standardami.
Nasze oprogramowanie wspierające dostosowanie do wymogów ustawy wdrażającej dyrektywę CSRD:
26 lutego 2025 roku Komisja Europejska zaprezentowała pierwszy pakiet uproszczeń, znany jako „Omnibus”, mający na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw w Unii Europejskiej.
Pakiet ten odnosi się do:
Pakiet „Omnibus” ma ułatwić przedsiębiorstwom dostosowanie się do wymogów zrównoważonego rozwoju, ale także zwiększenia efektywności wdrażania polityk klimatycznych w całej Unii Europejskiej. Komisja Europejska podkreśla, że uproszczenia te są odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorstw, które zgłaszały trudności związane ze złożonością obecnych regulacji i wysokimi kosztami wynikającymi z dostosowania się do nich.
W odniesieniu do propozycji dotyczącej odroczenia terminów raportowania, 16 kwietnia 2025 roku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, została ogłoszona dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/794 z dnia 14 kwietnia 2025 r. w sprawie zmiany dyrektywy (UE) 2022/2464 i (UE) 2024/1760 w odniesieniu do dat, od których państwa członkowskie mają stosować niektóre wymogi dotyczące sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i niektóre wymogi w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, tzw. dyrektywa „Stop the clock”, która odracza obowiązek raportowania ESG o 2 lata.
Państwa członkowskie do 31.12.2025 r. powinny wdrożyć tę dyrektywę do krajowego porządku prawnego. Do polskich przepisów wdrożyła ją ustawa z dnia 9 lipca 2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. poz. 1020 (zobacz projekt ustawy nr UC 93). Nowe przepisy wchodzą w życie 12 sierpnia 2025 r.
Ostateczny zakres i wdrożenie pozostałych, proponowanych zmian zależą od dalszego przebiegu unijnego procesu legislacyjnego, w tym ewentualnych poprawek oraz zatwierdzenia przez Radę UE i Parlament Europejski. Następnie zmiany te będą musiały zostać wdrożone do krajowego porządku prawnego.
Dlatego warto podkreślić, że nie znamy jeszcze ostatecznych zmian jakie wprowadzi proponowany pakiet Omnibus. Do czasu ich wprowadzenia przepisy zawarte w ustawie o rachunkowości, pozostają w pełni wiążące i do nich należy się stosować. Zamiast czekać na ostateczne rozstrzygnięcia, warto już teraz przygotować się do raportowania – niezależnie od ich ostatecznej formy. Przecież nie chodzi tylko o raportowanie – kluczowe jest dążenie do faktycznych zmian i transformacji zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z naszym zespołem ekspertów, aby poznać nasze rozwiązania oraz dowiedzieć się, jak możemy pomóc Twojej organizacji dostosować się do nowych przepisów prawnych.