
Nowelizacja ustawy o odpadach wprowadziła wiele zmian i udogodnień w ewidencji odpadowej. Rozbudowa Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) o dodatkowe moduły, prowadzenie ewidencji wyłącznie w wersji elektronicznej i konieczność podawania większej ilości danych – to wszystko wpłynęło bezpośrednio na działalność podmiotów prowadzących sprawozdawczość odpadową. Ewidencja odpadów, prowadzona elektronicznie za pośrednictwem BDO, jest z jednej strony sprawniejsza, a z drugiej strony bardziej wymagająca. Pojawia się pytanie, czy wszystkie podmioty mające związek z gospodarką odpadową muszą się zarejestrować w BDO?
Jakie działalności wymagają rejestracji w Bazie danych odpadowych?
Według przepisów ustawy o odpadach, nawet osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą są zobowiązane do prowadzenia ewidencji odpadowej, a co za tym idzie rejestracji w BDO. Tymi przedsiębiorcami są salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, firmy budowlane itp.
Obowiązkowo w BDO muszą się zarejestrować:
- wytwarzający, transportujący, zbierający czy przetwarzający odpady, którzy obowiązani są do prowadzenia ich ewidencji;
- wprowadzający na terytorium Polski produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, preparaty smarowe, niektóre pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- produkujący, importujący i nabywający opakowania z Unii Europejskiej;
- prowadzący jednostki handlu detalicznego czy hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową (20 gr/szt.);
- odbierający odpady komunalne;
- prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (prowadzony samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą czy gminami);
- sprzedawcy odpadów i pośrednicy w obrocie odpadami (nawet wtedy, gdy nie obejmują odpadów fizycznie w posiadanie);
- autoryzowani przedstawiciele zagranicznych sprzedawców sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
- organizacje odzysku, organizacje odzysku opakowań oraz organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Dodatkowo od 24 maja 2023 r. o wpis do rejestru BDO muszą wnioskować:
- wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (wymienione w załącznikach nr 6-10 do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej), wprowadzający do obrotu połowowe narzędzia zawierające tworzywa sztuczne, a także autoryzowani przedstawiciele zagranicznych sprzedawców tych produktów;
- prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego albo jednostkę gastronomiczną, w których są oferowane kubki i pojemniki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (do żywności przeznaczonej do bezpośredniego spożycia) bądź napoje czy żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę w te opakowania;
- pakujący napoje lub żywność w powyżej wymienione kubki czy pojemniki i oferujący je za pomocą urządzenia vendingowego;
Uwaga – jeżeli ww. podmioty złożą wniosek o wpis do rejestru Bazy danych o odpadach do 24 sierpnia 2023 r., to mogą prowadzić działalność bez posiadania tego wpisu do dnia jego uzyskania!
- prowadzący portowe urządzenia do odbioru odpadów oraz prowadzący inne równoważne systemy zbierania.
Jeżeli podmiot ma już numer rejestrowy, to w celu dodania działalności wymagającej wpisu obowiązany jest złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze przy użyciu aktualizacyjnego formularza w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
Które działalności nie muszą być zarejestrowane w BDO?
Podmioty, które nie muszą prowadzić ewidencji wytwarzanych odpadów, automatycznie nie muszą uzyskać wpisu do rejestru BDO. Podmioty zlecające na zewnątrz usługi w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw nie są wytwórcami odpadów powstających w wyniku świadczenia usług. Jeżeli umowa na usługę nie stanowi inaczej, to wytwórcą takich odpadów będzie firma wykonująca wymienione czynności i to ona ma obowiązek prowadzenia sprawozdawczości oraz rejestracji w BDO. Oczywiście pod warunkiem, że nie jest zwolniona z obowiązku ewidencji na podstawie rozporządzenia w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
Podmioty korzystające z wynajmowanych pomieszczeń wspólnych, np. w biurowcu, nie mają obowiązku rejestracji w BDO, pod warunkiem, że umowa (zawarta w formie pisemnej) przenosi odpowiedzialność za wytworzone odpady na wynajmującego te pomieszczenia czy na jednego z najmujących. Jednostki, w których powstają odpady “tylko” w części socjalnej, przeznaczonej dla pracowników, traktowane jako odpady komunalne, powstające w gospodarstwach domowych, nie podlegają ewidencji. Skoro odpady te nie muszą być ewidencjonowane, to podmiot nie musi być wpisany do rejestru BDO.
Kto jeszcze nie musi rejestrować się w Bazie danych odpadowych? Sprawdź w artykule: Rodzaje działalności niewymagające ewidencji i rejestracji w BDO.
Autor: Aleksandra Banaś
Zobacz również:
Przeczytaj także: