
Od 2 do 31 marca 2020 r. trwał nabór wniosków o udzielenie pomocy finansowej w ramach Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Ochrony Powietrza MAZOWSZE 2020 ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Celem programu było polepszenie jakości życia mieszkańców regionu poprzez poprawę jakości powietrza, ale także wsparcie gmin w realizacji działań wynikających z przepisów prawa miejscowego, np. programu ochrony powietrza, planu działań krótkoterminowych, uchwały antysmogowej.
Całkowity budżet programu wynosił 10 mln. zł i skierowany był do gmin wiejskich, miejskich oraz wiejsko-miejskich z terenu województwa mazowieckiego, na które został nałożony obowiązek wykonania inwentaryzacji systemów grzewczych czy jej aktualizacji. Pomoc finansowa mogła być przyznawana w formie dotacji (płatność z góry) lub refundacji (płatność z dołu).
Wyniki prac należy przekazać Zarządowi Województwa Mazowieckiego w terminie do 31 stycznia 2021 r.
Dotacje na przeprowadzenie inwentaryzacji źródeł niskiej emisji
W ramach dotacji możliwe było pozyskanie do 100% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 200 tys. zł brutto. Pomocą finansową mogły zostać objęte zadania polegające na przeprowadzeniu inwentaryzacji pieców lub jej aktualizacji na terenie miasta czy gminy.
Dodatkowo w ramach zadania można było otrzymać dofinansowanie na:
- zakup narzędzi informatycznych, służących do stworzenia bazy inwentaryzacji źródeł ogrzewania;
- usługę szkolenia pracowników gmin w zakresie sporządzania certyfikatów energetycznych i/lub audytów energetycznych budynków czy lokali;
- usługę przeprowadzenia certyfikacji energetycznej budynków czy lokali i/lub audytów energetycznych budynków bądź lokali;
- usługę przeprowadzenia badań termowizyjnych budynków czy lokali.
Poprawa jakości powietrza w ramach refundacji
W ramach refundacji możliwe było pozyskanie dofinansowania do 50% kosztów kwalifikowanych zadania, lecz nie można było przekroczyć kwoty 200 tys. zł brutto. Pomoc można było uzyskać na następujące zadania:
- kontrola przestrzegania przepisów uchwały antysmogowej;
- opracowanie dokumentacji lub analiz stanowiących podstawę do określenia założeń dokumentów strategicznych, np. program ograniczenia niskiej emisji, plan gospodarki niskoemisyjnej, gminny program niskoemisyjny;
- prowadzenie akcji edukacyjno-informacyjnych;
- tworzenie nowych i rewitalizacja istniejących terenów zieleni;
- zakup oraz instalacja systemu wspomagającego zarządzanie jakością powietrza;
- zakup profesjonalnych oczyszczaczy powietrza;
- zakup, montaż i uruchomienie ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów.
W ramach naboru można było złożyć dwa wnioski o udzielenie pomocy finansowej, ale każdy z nich na jedno, odrębne zadanie. Nie dopuszczano składania dwóch wniosków o udzielenie pomocy finansowej na realizację dwóch zadań tego samego rodzaju.
Autor: Roman Grzebiela
Zobacz również:
Przeczytaj także: