Ciekawe artykuły

Kiedy wymagana jest ocena oddziaływania na środowisko?

Przedsięwzięcie mogące oddziaływać na środowisko

Myślisz o nowej inwestycji? Chcesz sprawdzić, czy potrzebujesz ocenę oddziaływania na środowisko? Pomożemy Ci w tym.

Co to jest ocena oddziaływania na środowisko i kiedy jest ona wymagana

Głównym zadaniem oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ) jest zbadanie, jak dana inwestycja (czy to nowych obiektów czy rozbudowy istniejących) będzie oddziaływać na dane komponenty środowiska (powietrze, woda, gleba) lub na formy ochrony przyrody oraz ustalenie sposobów zapobiegania, ograniczania lub minimalizowania skutków realizacji planowanej inwestycji.

OOŚ przeprowadza się w ramach postępowania w sprawie wydania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DoŚU) i może ona nastąpić w przypadku, gdy:

  • po złożeniu Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia – organ właściwy do wydania DoŚU stwierdza w postanowieniu, że zachodzi konieczność przeprowadzenia OOŚ po analizie kryteriów o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy[1] i po zasięgnięciu opinii organów opiniujących; organ jednocześnie określa zakres wymaganego raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (ROŚ);
  • planowana inwestycja kwalifikuje się jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z rozporządzeniem[2], co powoduje konieczność przygotowania ROŚ w pełnym zakresie;
  • planowane przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco wpływać na obszar Natura 2000;
  • ponowna OOŚ jest nakazana w DoŚU lub podmiot planujący przedsięwzięcie wnioskuje o ponowną OOŚ na etapie wydawania niektórych decyzji – m.in. pozwolenia budowlanego.

Ogólnie rzecz biorąc postępowanie w sprawie OOŚ planowanego przedsięwzięcia, obejmuje w szczególności (zgodnie z art. 3 ustawy[1]:

  • weryfikację ROŚ;
  • uzyskanie wymaganych ustawą opinii i uzgodnień właściwego organu takiego jak: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, Państwowa Inspekcja Sanitarna, organ wydający pozwolenie zintegrowane w przypadku przedsięwzięcia kwalifikowanego jako instalacja IPPC, dyrektor urzędu morskiego w przypadku przedsięwzięcia realizowanego na obszarze morskim oraz od 2018 r. organ właściwy do wydania oceny wodnoprawnej;
  • zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu – konsultacje społeczne trwają 30 dni.

Zakres oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

W ramach OOŚ określa się, analizuje oraz ocenia (zgodnie z art. 62 ustawy[1]:

  • bezpośredni i pośredni wpływ danego przedsięwzięcia na: środowisko oraz ludność, w tym zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne, zabytki, krajobraz, w tym krajobraz kulturowy, wzajemne oddziaływanie między tymi elementami oraz dostępność do złóż kopalin;
  • ryzyko wystąpienia poważnych awarii oraz katastrof naturalnych i budowlanych;
  • możliwości oraz sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
  • wymagany zakres monitoringu.

Co musi zawierać raport o oddziaływaniu na środowisko

Szczegółowy zakres ROŚ określony jest w art. 66 ustawy[1]. ROŚ powinien uwzględniać oddziaływanie inwestycji na wszystkich jego etapach: realizacji, eksploatacji oraz likwidacji. Główne elementy, które musi zawierać ROŚ, to:

  • opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania;
  • opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko;
  • wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, jeżeli została przeprowadzona, wraz z opisem zastosowanej metodyki;
  • inne dane, na podstawie których dokonano opisu elementów przyrodniczych;
  • opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
  • opis krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane;
  • informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych;
  • opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia, uwzględniający dostępne informacje o środowisku oraz wiedzę naukową;
  • opis wariantów uwzględniający szczególne cechy przedsięwzięcia lub jego oddziaływania;
  • określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i katastrofy naturalnej i budowlanej, na klimat, możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko, a także wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego – w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci;
  • porównanie oddziaływań analizowanych wariantów na m.in. ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze, powierzchnię ziemi, dobra materialne, zabytki i krajobraz kulturowy, formy ochrony przyrody, wzajemne oddziaływanie między tymi elementami;
  • uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu,;
  • opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko;
  • opis przewidywanych działań mających na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko;
  • określenie założeń i analizę i ocenę możliwych zagrożeń i szkód dla zabytków chronionych – w przypadku dróg będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
  • ocena gotowości instalacji do wychwytywania dwutlenku węgla – w przypadku instalacji do spalania paliw w celu wytwarzania energii elektrycznej, o elektrycznej mocy znamionowej nie mniejszej niż 300 MW;
  • porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy – Prawo ochrony środowiska[3] – w przypadku planowanego przedsięwzięcia związanego z użyciem instalacji;
  • odniesienie się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia;
  • wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania;
  • przedstawienie zagadnień w formie graficznej;
  • przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w odpowiedniej skali;
  • analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
  • przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji;
  • wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując ROŚ;
  • streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w ROŚ, w odniesieniu do każdego elementu ROŚ;
  • źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia ROŚ.

Autor ROŚ musi go podpisać i podać datę jego sporządzenia oraz musi dołączyć do ROŚ oświadczenie o wymaganym w art. 74 ust. 2 ustawy[1] wykształceniu.

Więcej informacji na temat Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach znajduje się w artykule: Procedura wydania decyzji środowiskowej dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Autor: Anna Honcza

Źródło:

[1] Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1405, z późn. zm.).

[2] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71).

[3] Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799).

Poprzedni artykułNastępny artykuł

FreshMail.pl