Ciekawe artykuły

Pozwolenia zintegrowane i odpadowe a zmiana ustawy o odpadach

Pozwolenia zintegrowane i pozwolenia odpadowe

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw została ogłoszona w Dzienniku Ustaw w dniu 21 sierpnia 2018 r. (Dz. U. poz. 1592). Ustawa ta wprowadza szereg nowych wymagań w zakresie gospodarki odpadami, w tym dotyczących magazynowania odpadów, ochrony przeciwpożarowej, uzyskiwania decyzji i zabezpieczenia roszczeń.

O ile nowe wymagania dotyczące zbierania i przetwarzania odpadów nie budzą większych wątpliwości, to w przypadku wytwarzania odpadów wątpliwości te są znacznie większe.

Nowe wymagania odnośnie:

  • skrócenia okresu magazynowania odpadów z dotychczasowych 3 lat do 1 roku, rozumianego jako czasowe przechowywanie odpadów obejmujące:
    • wstępne magazynowanie odpadów przez ich wytwórcę,
    • tymczasowe magazynowanie odpadów przez prowadzącego zbieranie odpadów,
    • magazynowanie odpadów przez prowadzącego przetwarzanie odpadów,skrócenia okresu magazynowania odpadów z dotychczasowych 3 lat do 1 roku, rozumianego jako czasowe przechowywanie odpadów obejmujące:

dotyczą wszystkich posiadaczy odpadów, zarówno tych którzy prowadzą zbieranie lub przetwarzanie odpadów, jak i tych którzy magazynują wytworzone przez siebie odpady, ale nadal do 3 lat można będzie magazynować jedynie odpady niezanieczyszczonej gleby lub ziemi przeznaczonej do wykorzystania do celów budowlanych w związku z budową obiektów liniowych;

  • konieczności zainstalowania monitoringu wizyjnego do kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów od 22 lutego 2019 r.

dotyczą wszystkich posiadaczy odpadów, którzy prowadzą zbieranie lub przetwarzanie odpadów wymagające uzyskania zezwolenia, z tym że ci, co uzyskali decyzję przed 5.09.2018 r., muszą zainstalować monitoring do 5.03.2019 r.

Zmieniony art. 184 ustawy – Prawo ochrony środowiska wskazuje, że do wniosku o uzyskanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego należy dołączyć:

  • operat przeciwpożarowy wykonany przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń p.poż. i uzgodniony z komendantem PSP;
  • postanowienie komendanta PSP w sprawie uzgodnienia warunków p.poż. zawartych w operacie przeciwpożarowym;
  • odpowiednie zaświadczenia o niekaralności.

W ślad za tym w pozwoleniu na wytwarzanie odpadów lub pozwoleniu zintegrowanym organ powinien określić warunki przeciwpożarowe wynikające z operatu przeciwpożarowego (art. 188 ust. 2 pkt 8 ustawy – Prawo ochrony środowiska).

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów lub pozwolenie zintegrowane może zostać wydane po przeprowadzonej kontroli przez komendanta PSP instalacji, obiektu budowlanego lub jego części, w tym miejsc magazynowania odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w operacie przeciwpożarowym oraz w postanowieniu w sprawie uzgodnienia warunków p.poż. W przypadku negatywnej opinii następuje odmowa wydania pozwolenia.

I tu zaczynają się wątpliwości, ponieważ z zapisów nowego art. 183c ustawy – Prawo ochrony środowiska wynika, że przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli przez komendanta PSP oraz wykonania operatu przeciwpożarowego nie stosuje się w przypadku pozwoleń na wytwarzanie odpadów uwzględniających przetwarzanie odpadów, które dotyczą wyłącznie odpadów niepalnych. Rodzi się zatem pytanie, co w przypadku gdy pozwolenie na wytwarzanie odpadów nie będzie uwzględniać przetwarzania odpadów, lecz jedynie będzie związane z wytwarzaniem odpadów i to wyłącznie odpadów niepalnych? Tu nie ma zwolnienia z powyższych wymogów w zakresie ochrony p.poż.

Poza tym w ustawie nie zostało zdefiniowane pojęcie „odpady niepalne”. Poprzez przeciwieństwo można mówić o odpadach „niepalnych” i „palnych”, a odpady palne to wg niektórych interpretacji odpady posiadające wartością opałową (odpady o właściwościach palnych) – np. odpady tworzyw sztucznych, papieru, drewna… Z kolei wg katalogu odpadów odpady palne to:

  • ciekłe odpady palne zawierające substancje niebezpieczne – kod 19 02 08*;
  • stałe odpady palne zawierające substancje niebezpieczne – kod 19 02 09*;
  • odpady palne inne niż wymienione w 19 02 08 lub 19 02 09 – kod 19 02 10;
  • odpady palne (paliwo alternatywne) – kod 19 12 10.

Nie jest zatem jasne, czy w nowych regulacjach chodzi o odpady niepalne rozumiane jako odpady inne niż palne wymienione powyżej, czy może o odpady, które nie wykazują właściwości palnych.

Ponadto z przepisów przejściowych nie wynika konieczność zmiany obowiązujących pozwoleń na wytwarzanie odpadów lub pozwoleń zintegrowanych w celu dostosowania ich warunków do nowych przepisów, jeżeli nie obejmują zbierania lub przetwarzania odpadów, a toczące się postępowania w sprawie wydania takiego pozwolenia na wytwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego nie muszą być rozpatrywane z uwzględnieniem nowych przepisów, tak jak to jednoznacznie przepisy przejściowe określają dla decyzji dotyczących zbierania lub przetwarzania odpadów.

Uzasadnione są więc wątpliwości, czy nowe przepisy w zakresie ochrony p.poż. będą dotyczyły wszystkich wytwórców odpadów, czy tylko tych wytwórców, którzy będą jednocześnie prowadzili zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Dopóki nie pojawią się interpretacje ze strony Ministerstwa Środowiska precyzujące zmienione zapisy ustawy – Prawo ochrony środowiska, organy wydające pozwolenia mogą je różnie interpretować.

Autor: Zespół Konsultantów

Poprzedni artykułNastępny artykuł

FreshMail.pl