Dodatkowe odpady objęte obowiązkiem ewidencji
Od 1 stycznia 2025 r. dodatkowe rodzaje odpadów zostały objęte obowiązkiem prowadzenia ewidencji. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji (Dz. U. poz. 1644), ma na celu dostosowanie polskich przepisów do wymogów unijnej dyrektywy 2008/98/WE. Zgodnie z nowymi regulacjami, z listy zwolnionych z prowadzenia ewidencji kategorii odpadów usunięto niektóre odpady niebezpieczne.
Rozporządzenie to zostało ogłoszone, by dostosować polskie przepisy do art. 35 ww. dyrektywy, której zapisy zobowiązują państwa członkowskie do wprowadzenia systemu ewidencji odpadowej, w szczególności odpadów niebezpiecznych. Ewidencja odpadów powinna być prowadzona w sposób umożliwiający jej śledzenie oraz kontrolę progów ilościowych, które są ustalane przez każde państwo członkowskie w przepisach krajowych. Dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 2531) nie w pełni odpowiadało wymogom art. 35 dyrektywy unijnej 2008/98/WE, dlatego konieczne było wprowadzenie zmian legislacyjnych. Dotychczasowe rozporządzenie określało 46 rodzajów odpadów oraz ich maksymalne roczne ilości, poniżej których ich wytwórca nie miał obowiązku prowadzenia ewidencji, tj. karty ewidencji odpadów (KEO) i karty przekazania odpadów (KPO). Wśród tych odpadów znajdowało się 5 kodów odpadów niebezpiecznych, które również były objęte zwolnieniem przy spełnieniu określonych limitów ilościowych. Dopiero przekroczenie określonych ilości wytworzonych odpadów powodowało obowiązek prowadzenia ich ewidencji.
Jakie odpady zostały objęte obowiązkiem prowadzenia ewidencji?
W załączniku do nowego rozporządzenia znajduje się zaktualizowany wykaz odpadów zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji. Liczba rodzajów odpadów w wykazie została zmniejszona do 41, co oznacza, że 5 kodów odpadów niebezpiecznych, które wcześniej były zwolnione przy określonych limitach ilościowych, zostało teraz w pełni objętych obowiązkiem prowadzenia ewidencji, niezależnie od rocznej ilości.
Od stycznia 2025 r. obowiązkiem ewidencji są objęte poniższe odpady niebezpieczne:
- 13 02 08* – inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe;
- 15 01 10* – opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone;
- 15 01 11* – opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi;
- 16 02 13* – zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09* do 16 02 12*;
- 16 06 03* – baterie zawierające rtęć.
W związku z tym przedsiębiorstwa, które dotychczas wytwarzały określone ilości powyższych odpadów niebezpiecznych i były zwolnione z obowiązku wpisu do rejestru BDO, po wejściu w życie nowego rozporządzenia są zobowiązane do rejestracji oraz prowadzenia ewidencji.
Jakie odpady są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji?
Zgodnie z nowym rozporządzeniem, zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nadal obejmie wybrane rodzaje odpadów, pod warunkiem że ich ilości nie przekroczą określonych rocznych limitów. Wykaz tych odpadów został zaktualizowany i obejmuje m.in.:
- 02 01 03 – odpadowa masa roślinna;
- 02 01 10 – odpady metalowe;
- 03 01 05 – trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir inne niż wymienione w 03 01 04;
- 12 01 01 – odpady z toczenia i piłowania żelaza oraz jego stopów;
- 12 01 03 – odpady z toczenia i piłowania metali nieżelaznych;
- 15 01 01-07 – opakowania z: papieru i tektury, tworzyw sztucznych, drewna, metali, wielomateriałowe i ze szkła;
- 16 03 80 – produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia;
- 16 80 01 – magnetyczne i optyczne nośniki informacji;
- 17 01 01 – odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów;
- 17 01 02 – gruz ceglany;
- 17 02 01 – drewno;
- 17 02 02 – szkło.
Data wejścia w życie rozporządzenia dotyczącego ewidencji odpadów
Nowe rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2025 r., żeby nie zmienić zasady ewidencji odpadowej w trakcie roku sprawozdawczego. Ewidencja prowadzona jest w ujęciu rocznym, a na jej podstawie przedsiębiorcy sporządzają sprawozdania z zakresu gospodarki odpadami. W związku z tym wykaz rodzajów oraz ilości odpadów zwolnionych z obowiązku ewidencji został zaktualizowany na początku nowego okresu ewidencyjnego.
Ogłoszenie rozporządzenia w listopadzie miało pozwolić na dostosowanie się do nowych przepisów małym i średnim przedsiębiorcom, którym przybyły dodatkowe obowiązki. Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ocenie skutków regulacji (OSR) oszacowało, że zmiana ta dotknie ok. 1,5 mln małych i średnich przedsiębiorców, którzy bez względu na wytworzoną ilość, będą zobowiązani do ewidencjonowania pięciu dodatkowych rodzajów odpadów niebezpiecznych.
Nagranie webinaru: Zautomatyzuj gospodarkę odpadami w BDO!
Zachęcamy do obejrzenia nagrania webinaru, z którego dowiesz się, jak usprawnić swoją pracę związaną z ewidencją odpadów, korzystając z narzędzia w pełni zintegrowanego z BDO.