rejestr podmiotów w ramach bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami

  •  

Czy musisz zarejestrować się w BDO?

BDO, czyli Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, funkcjonuje od 24 stycznia 2018 r. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, to sprawdź, czy masz obowiązek się w niej zarejestrować.

Jakie działalności wymagają rejestracji w BDO?

Zgodnie z ustawą o odpadach, nawet osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą są zobowiązane do prowadzenia ewidencji odpadowej i do rejestracji w BDO.

Obowiązkowo w BDO muszą być zarejestrowani:

  • wytwarzający, transportujący, zbierający lub przetwarzający odpady, którzy obowiązani są do prowadzenia ich ewidencji;
  • wprowadzający do obrotu na terytorium Polski:
    • baterie czy akumulatory,
    • sprzęt elektryczny i elektroniczny lub autoryzowanych przedstawicieli,
    • opakowania,
    • produkty w opakowaniach,
    • opony,
    • oleje i preparaty smarowe,
    • niektóre pojazdy (samochody M1 czy N1, motorowery trójkołowe L2e);
  • produkujący, importujący i nabywający opakowania z Unii Europejskiej;
  • prowadzący jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową (20 gr/szt.);
  • odbierający odpady komunalne;
  • prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (prowadzony samodzielnie przez gminę czy wspólnie z inną gminą lub gminami);
  • sprzedawcy odpadów oraz pośrednicy w obrocie odpadami (nawet wtedy, gdy nie obejmują odpadów fizycznie w posiadanie);
  • autoryzowani przedstawiciele zagranicznych sprzedawców sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
  • organizacje odzysku, organizacje odzysku opakowań oraz organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
  • organizacje samorządu gospodarczego reprezentujące wprowadzających środki niebezpieczne w opakowaniach czy produkty w opakowaniach wielomateriałowych, którzy przystąpili do porozumienia;
  • wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (wymienione w załącznikach nr 6-10 do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej), wprowadzający do obrotu połowowe narzędzia zawierające tworzywa sztuczne, a także autoryzowani przedstawiciele zagranicznych sprzedawców tych produktów;
  • prowadzący jednostkę handlu detalicznego, hurtowego bądź jednostkę gastronomiczną, w których są oferowane kubki lub pojemniki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (do żywności przeznaczonej do bezpośredniego spożycia), lub napoje czy żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę w te opakowania;
  • pakujący napoje lub żywność w powyżej wymienione kubki czy pojemniki oraz oferujący je za pomocą urządzenia vendingowego;
  • prowadzący portowe urządzenia do odbioru odpadów, a także prowadzący inne równoważne systemy zbierania;
  • podmioty reprezentujące, które będą prowadzić systemy kaucyjne opakowań.

Jeśli Twoje przedsiębiorstwo jest już wpisane do rejestru BDO, masz obowiązek zgłosić zmiany do marszałka województwa, w ciągu 30 dni od ich wystąpienia. Wniosek złóż na formularzu aktualizacyjnym, jeśli:

  • zmieniły się dane zawarte w rejestrze (np. adres, nazwa, dane kontaktowe),
  • zmienił się zakres działalności wymagający wpisu do BDO.

Kiedy musisz zarejestrować się w BDO?

Jeśli planujesz rozpocząć działalność, która wymaga wpisu do rejestru BDO, złóż wniosek rejestracyjny przed jej rozpoczęciem. Jeśli już prowadzisz działalność, ale nie masz wpisu do BDO, złóż wniosek niezwłocznie. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru, jeśli wniosek jest kompletny i bez błędów formalnych – nie później niż w ciągu 30 dni od jego otrzymania.

Jak złożyć wniosek o wpis do rejestru BDO?

Wniosek o wpis do rejestru BDO możesz złożyć wyłącznie elektronicznie – przez stronę www.bdo.mos.gov.pl. Po zalogowaniu się do systemu, wypełnij formularz i wyślij go do marszałka województwa właściwego dla siedziby Twojej działalności. Na tej podstawie zostanie założone Twoje indywidualne konto w BDO. Pamiętaj też o załącznikach – ich liczba i rodzaj zależą od tego, czym się zajmujesz. Jeśli Twoja działalność podlega opłacie rejestrowej, musisz ją uiścić.



Kto podlega opłacie rejestrowej i rocznej?

Gdy Twoje przedsiębiorstwo zostanie wpisane do rejestru BDO, otrzymujesz indywidualny numer rejestrowy. Ten numer musisz umieszczać na dokumentach związanych z działalnością – takich jak faktury, paragony, umowy czy sprawozdania, ale tylko jeśli należysz do grupy podmiotów objętych opłatą rejestrową i roczną.

Obowiązek ten dotyczy między innymi:

  • producentów, importerów i nabywców opakowań z krajów UE,
  • firm wprowadzających baterie, akumulatory, pojazdy (M1, N1, L2e),
  • wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny (w tym autoryzowanych przedstawicieli),
  • wprowadzających oleje smarowe, opony, produkty w opakowaniach,
  • firm oferujących produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (np. słomki, sztućce, pojemniki), narzędzia połowowe z plastiku,
  • podmiotów prowadzących system kaucyjny.

Numer rejestrowy umieszczaj wyłącznie na dokumentach związanych z działalnością – nie trzeba go dodawać np. do dokumentów kadrowych, czy tych przekazywanych do urzędu skarbowego.

Jeśli Twoje przedsiębiorstwo jest wpisane do BDO, ale nie należy do powyższych grup – nie musisz płacić opłaty rejestrowej ani rocznej i nie masz obowiązku umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach.


Ile kosztuje wpis do rejestru BDO?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej, od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki opłat za wpis do rejestru BDO.

Jeśli Twoje przedsiębiorstwo należy do grupy podmiotów wymienionych w art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach (np. wprowadzasz sprzęt, baterie, opakowania, pojazdy, opony, oleje itp.), musisz zapłacić opłatę rejestrową:

  • 200 zł – jeśli jesteś mikroprzedsiębiorcą (dotychczas 100 zł),
  • 800 zł – jeśli jesteś innym przedsiębiorcą (dotychczas 300 zł).

Opłatę rejestrową płacisz jednorazowo przy wpisie do rejestru. W kolejnych latach musisz pamiętać o opłacie rocznej, którą należy uiścić do końca lutego każdego roku. Jej wysokość jest taka sama jak opłaty rejestrowej.

Uwaga:

  • Jeśli Twoje przedsiębiorstwo zostało wpisane do unijnego systemu EMAS (System ekozarządzania i audytu), nie musisz płacić opłaty rejestrowej.
  • Jeśli uzyskałeś wpis do EMAS w danym roku, też nie płacisz opłaty rocznej za ten rok.
  • Jeśli nie wniesiesz tej opłaty, to Twoje przedsiębiorstwo może zostać wykreślone z rejestru BDO.

Opłatę przelej na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby przedsiębiorstwa. Numery kont znajdziesz na stronach urzędów. 

Jakie są kary za brak wpisu do rejestru BDO?

Wpisu do BDO to formalność, ale i realne ryzyko otrzymania kary. Jeśli Twoja działalność powinna być wpisana do rejestru BDO, a nie złożył_ś wniosku, grozi Ci kara aresztu albo grzywny. To samo dotyczy sytuacji, w której:

  • nie zgłosisz wymaganej zmiany danych w rejestrze,
  • nie złożysz wniosku o wykreślenie z rejestru, mimo że powinieneś,
  • złożysz wniosek, który nie odpowiada rzeczywistości (np. zaniżysz dane).

Co więcej, bez wpisu do BDO nie możesz legalnie prowadzić działalności, jeśli należy ona do tych wymienionych w art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach (np. wprowadzanie opakowań, sprzętu, baterii, opon, olejów itp.). Jeśli mimo to działasz bez wpisu, możesz dostać karę administracyjną od 1 000 zł do nawet 1 000 000 zł.

Dodatkowo, jeśli masz obowiązek umieszczania numeru rejestrowego BDO na dokumentach (np. na fakturach), a tego nie robisz – również grozi Ci kara pieniężna w tej samej wysokości.

Kto nie musi rejestrować się w BDO i prowadzić ewidencji odpadów?

Rozporządzenie w sprawie rodzajów odpadów i ilości opadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2531) zwiększyło (w stosunku do wcześniej obowiązującego rozporządzenia) limity ilości odpadów zwolnionych z prowadzenia ewidencji. Między innymi dla odpadów innych niż niebezpieczne: zużytych tonerów, sprzętu elektrycznego oraz elektronicznego itp. W przedmiotowym rozporządzeniu pojawiły się nowe rodzaje odpadów, w tym niebezpieczne, oznaczone "*" (odpady metalowe i z gospodarki leśnej, opakowania z różnego rodzaju materiałów, płyty CD, DVD, dyski komputerowe, zużyte świetlówki oraz inne).

Nowe rozporządzenie dotyczące ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1644) zmniejszyło o 5 listę odpadów niebezpiecznych zwolnionych z ewidencji. Od 1 stycznia 2025 r. są one objęte obowiązkiem prowadzenia ewidencji odpadowej.

Dobra wiadomość dla małych działalności – nie zawsze musisz prowadzić ewidencję odpadów w BDO. W praktyce oznacza to, że jeśli prowadzisz niewielką działalność i wytwarzasz tylko małe ilości odpadów (np. opakowaniowych, które nie są traktowane jako komunalne), to nie musisz się rejestrować w BDO ani prowadzić ewidencji odpadowej. To spore ułatwienie, zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorców.

Nowe przepisy obejmują też inne sytuacje. Zwolnienie z obowiązku ewidencji dotyczy m.in.:

  • przeterminowanej żywności i produktów, które nie nadają się już do sprzedaży,
  • wadliwych partii towarów lub produktów z błędami produkcyjnymi,
  • firm budowlano-remontowych, które wytwarzają niewielkie ilości odpadów takich jak gruz, beton, ceramika czy cegły.

Oczywiście wszystko zależy od rodzaju i ilości odpadów – jeśli przekroczysz określone limity albo masz do czynienia z odpadami niebezpiecznymi, to masz obowiązek prowadzenia ewidencji.


Przykłady wytwarzanych rodzajów odpadów, a także ich rocznych ilości zwolnionych z konieczności rejestracji oraz prowadzenia ewidencji odpadowej poprzez BDO:

  • odpady opakowaniowe:
    • z papieru i tektury, tworzyw sztucznych, szkła, wielomateriałowe (15 01 01, 15 01 02, 15 01 05, 15 01 07) – do 0,5 Mg/rok,
    • z drewna, metali (15 01 03, 15 01 04) – do 1 Mg/rok,
    • z tekstyliów (15 01 09) – do 0,2 Mg/rok;
  • tonery i kartridże do drukarek biurowych oraz inne urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż niebezpieczne (16 02 14) – do 0,1 Mg/rok;
  • elementy usunięte ze zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych inne niż niebezpieczne (16 02 16) – do 0,05 Mg/rok;
  • partie produktów nieodpowiadające wymaganiom czy nieprzydatne do użytku (16 03 04, 16 03 06) – do 0,2 Mg/rok;
  • produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia (16 03 80) – do 0,1 Mg/rok;
  • magnetyczne i optyczne nośniki informacji (16 80 01) – do 0,05 Mg/rok;
  • odpady budowlane: beton, gruz betonowy i ceglany, elementy wyposażenia oraz drewno, niesegregowane, materiały zawierające gips (17 01 01, 17 01 02, 17 01 03, 17 01 07, 17 02 01, 17 08 02) – do 10 Mg/rok;
  • odpady budowlane: tynki, tapety, okleiny, szkło, tworzywo sztuczne, metale (17 01 80, 17 02 02, 17 02 03, 17 04 01, 17 04 03, 17 04 04, 17 04 05, 17 04 06, 17 04 07) – do 5 Mg/rok.

Kogo jeszcze nie dotyczy obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów?

Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadowej oraz wpisu do rejestru BDO nie dotyczy:

  • wytwórców: odpadów komunalnych, pojazdów wycofanych z eksploatacji, odpadów wytwarzanych przez rolników mających gospodarstwo rolne o powierzchni użytków rolnych poniżej 75 ha (jeżeli rolnik nie musi mieć pozwolenia na wytwarzanie odpadów czy pozwolenia zintegrowanego), odpadów budowlanych i rozbiórkowych, które pochodzą z robót budowlanych, prowadzonych przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami;
  • osób fizycznych oraz jednostek organizacyjnych, niebędących przedsiębiorcami, którzy wykorzystują odpady na potrzeby własne zgodnie z rozporządzeniem;
  • podmiotów zwolnionych z zezwolenia na zbieranie odpadów, tj. prowadzących zbieranie odpadów opakowaniowych oraz odpadów w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, w tym zbieranie leków i opakowań po lekach przez apteki, przyjmowanie zużytych artykułów konsumpcyjnych w sklepach, systemy zbierania odpadów w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, urzędach oraz instytucjach (nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania odpadów) – pod warunkiem, że mają pisemną umowę z posiadaczem odpadów, mającym zezwolenie na zbieranie odpadów lub przetwarzanie takich odpadów.

Od 6 stycznia 2023 r. z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów, prowadzenia ich ewidencji oraz wpisu do rejestru BDO zwolnione są podmioty:

  • zajmujące się wytwarzaniem, przechowywaniem, transportem czy wprowadzaniem na rynek pasz leczniczych lub produktów pośrednich,
  • które jedynie transportują czy przechowują pasze lecznicze lub produkty pośrednie wyłącznie w zaplombowanych opakowaniach bądź pojemnikach,
  • prowadzące handel detaliczny paszami leczniczymi dla zwierząt domowych,

zbierające niezużyte czy przeterminowane pasze lecznicze lub produkty pośrednie od podmiotów, które jedynie kupują, przechowują bądź transportują pasze lecznicze do stosowania wyłącznie w swoim gospodarstwie, od posiadaczy zwierząt futerkowych i domowych. Podmioty te muszą posiadać umowę, zawartą w formie pisemnej pod rygorem nieważności, z posiadaczem odpadów posiadającym zezwolenie na zbieranie odpadów czy przetwarzanie ww. odpadów.

Kogo obejmuje uproszczona ewidencja odpadów?

Uproszczona ewidencja odpadowa dotyczy podmiotów stosujących jedynie karty przekazania odpadów (KPO), czyli:

  • wytwarzających odpady niebezpieczne w ilości do 100 kg rocznie;
  • wytwarzających odpady inne niż niebezpieczne, niebędące odpadami komunalnymi, w ilości do 5 Mg rocznie;
  • transportujących odpady – wykonujących wyłącznie usługę transportu odpadów;
  • władających powierzchnią ziemi, na której komunalne osady ściekowe są stosowane do uprawy płodów rolnych, przeznaczonych na sprzedaż, w tym przeznaczonych do produkcji pasz, uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu lub uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz.

W przypadku obowiązku prowadzenia KPO wymagany jest również wpis do rejestru Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Jednak dopuszczalne jest niesporządzanie KPO, jeżeli jeden z posiadaczy odpadów nie jest objęty obowiązkiem prowadzenia ich ewidencji. Wówczas nie trzeba się rejestrować w BDO.

Umów darmową prezentację aplikacji Zarządzanie gospodarką odpadami!

 

Czy prowadzenie ewidencji odpadowej może być prostsze?

W usprawnieniu prowadzenia ewidencji odpadów pomóc może specjalistyczne oprogramowanie. Aplikacja Zarządzanie gospodarką odpadami to nowoczesne rozwiązanie umożliwiające prowadzenie ewidencji odpadowej, zgodnie z przepisami prawa. Aplikacja ta automatyzuje wpisywanie obrotów do kart ewidencji odpadów (KEO) w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, a także przesyłanie kart przekazania odpadów do BDO. Aplikacja Zarządzanie gospodarką odpadami umożliwia również generowanie raportów i zestawień odpadowych (KPO, KEO, sprawozdania rocznego z wytworzonych odpadów czy zbiorczego raportu wszystkich obrotów odpadów), a także kontrolę ilości wytworzonych odpadów poprzez możliwość porównania z limitami określonymi w pozwoleniach.

 

Nagranie webinaru: Zautomatyzuj gospodarkę odpadami w BDO!

Zachęcamy do obejrzenia nagrania webinaru, z którego dowiesz się, jak usprawnić swoją pracę związaną z ewidencją odpadów, korzystając z narzędzia w pełni zintegrowanego z BDO.

Nagranie webinaru ZGO(1)-1